Op conventies zie je ze steeds meer, gigantische robots uit Transformers,
Warhammer soldiers, en daar in de hoek komt een 2 meter lange Thanos aangewandeld.
Larger than life costuming is de verzamelterm voor cosplays die zeker groter
zijn dan de persoon die erin zit.

Monsters, harnassen, en robots in games en film zijn vaak groter dan mensen om

een imposante en enge indruk te geven.
Vaak zijn deze characters CGI en daardoor erg moeilijk te cosplayen.
Maar sinds de grote toegankelijkheid tot materialen zoals EVA foam
is dit ineens mogelijk geworden.
Één van de grootste kenmerken van foam is dat het natuurlijk een harder en stugger materiaal is dan stof, maar niet zo hard en onwerkzaam als hout en metaal.
Het is bovendien lichtgewicht en te vormen met patronen zoals je die voor een stoffen kostuum zou maken.

Dit alles maakt EVA foam perfect geschikt voor deze zogenaamde ‘larger than life’

cosplays, naast dat men er graag wapen props en armor van maakt.

Dus jij hebt zo’n dergelijke rol EVA foam liggen, pot wakol contactlijm, de juiste flexibele sealers.. Maar je kijkt ernaar en denkt.. wat en hoe nu verder?


EVA-foam (klik hier voor de producten)

Dark Samus uit Metroid Prime 3, kostuum gemaakt van EVA, LEDfoam, en bankkussenschuim. (foto Kevin Jeukens)

Jaeger Drone Kaiju uit Pacific Rim Uprising, kostuum gemaakt van EVA, LEDfoam,
en bankkussenschuim. (foto Jeroen Weimar)

Monsters zijn mijn passie. Ik ben Alex Veens, 27 jaar en inmiddels 4 jaar cosplayer
‘Roar and Clank’, die zich specialiseert in deze larger than life costumes.
Al vanaf kleins af aan gebruikte ik dozen om me te verkleden als
Transformers robots en Alien monsters.
Sinds ik EVA foam in mijn handen kreeg geworpen was mijn eerste
kostuum dan ook zo’n dergelijke larger than life cosplay.

Hierop terugkijkend had ik echter graag een gids gehad die me enigszins had geholpen met hoe je zo’n dergelijk project nou goed aanpakt. Het is namelijk compleet anders dan een nauw aansluitend lichaamsharnas maken. Je moet je hele lichaamsvorm veranderen in iets compleet anders, en waarschijnlijk ook meters groter maken.

Beginschema uittekenen

Beginnen doen we dan ook niet met het knippen van je foam. Vormen op gevoel uitsnijden zorgt voor veel kostbare ongelukjes. Die rol foam in de hoek van je kamer willen wij zo veel mogelijk uit kunnen halen natuurlijk!

Ik raad je aan om te beginnen met fotos te maken van jezelf. Van alle kanten. Voor, achter, zijkant, en van een ¾e hoek. Als je enigszins bekend ben met het tekenen op de computer hoef je deze alleen maar in een tekenprogramma te slepen. Anders kan je ze uitprinten. Vervolgens zoek je volledige voorbeeldplaatjes van jouw gekozen character.

TIP: Zoek of er bestaande ‘action figures’ of ‘collectible statues’ zijn van jouw character.

Deze zijn vaak super accuraat aan de bron en vaak van kop tot teen op de
foto te zien vanuit meerdere hoeken. Deze foto’s zijn dus perfect referentie materiaal.
Complete 3D modellen die je kan draaien, vergroten, en verkleinen zijn ook ideaal!

Je hebt nu dus foto’s van jezelf en van je gekozen character.

Wat je nu doet zal misschien niet 100% aansluiten.
Maar daarom gaan we er zo meteen bij tekenen. Zorg ervoor dat het character groter is dan jijzelf. Print deze dus groter uit, of vergroot deze in het programma.
De grootte bepaal jij; hoe groot wil jij dat de cosplay wordt? Hou hierbij overigens rekening met vervoer. Je kan geen 3 meter transformer verslepen in de trein of een kleine auto;)

Als het goed is heb je nu jezelf en je character naast elkaar staan. Nu ga je jezelf hierin verslepen. Plak jezelf in het character, als dit dus niet past kan je het aanpassen

door zelf een beetje jezelf erin te tekenen.
Dit hoeft niet netjes! Kan je niet tekenen? Maakt niet uit. Het is puur een schematische tekening om jezelf een beeld te geven van hoe jij in jouw grote kostuum zit.

Ik heb hier wat voorbeelden van hoe ik dat zelf gedaan heb.

Ik heb enigszins een goed beeld van mijn eigen lichaam en lengte,
dus vaak teken ik mijzelf zonder fotohulp in een schema.

De eerste stap is gezet! In plaats van dat je gaat gissen naar hoe groot alles moet zijn in vergelijking tot jezelf heb je nu een duidelijke richtlijn voor jezelf. Het gebeurt mij vaak dat tijdens het project bepaalde dingen anders uitvallen, wat niet erg hoeft te zijn!
Vaak neem ik een nieuwe foto met wat ik al heb gemaakt op mijn lichaam, en teken daar wederom weer overheen. Zo creëer je een goede kwaliteitscheck voor jezelf, en zullen onderdelen bijna nooit te klein of te groot uitvallen.


Hier is zo’n dergelijke tussentijdse foto voordat ik begon aan het hoofd van het monster, 

om zeker te zijn dat deze mijn gewenste grootte zou krijgen.


TIP: Begin nooit met het hoofd. Ook raad ik dit aan voor normale cosplay armors.
Het gebeurt maar al te vaak dat als je het hoofd eerst maakt, dat deze later veel te klein of te groot blijkt te zijn. Helaas zie ik dit vaak, het neemt erg af van je uiteindelijke cosplay.
Ik raad je aan om te beginnen met de torso en de benen. Als je hierop vervolgens de rest afstemt is er veel minder kans dat de rest van de onderdelen te groot of te klein uitvallen
Makkelijke beginmethode voor cosplaypatroon tekenen

Leuk en aardig, die schetsen. En mijn foam dan? Alles staat nu op papier,
maar dit zijn geen patronen voor direct op mijn foam.
Dit klopt. Patronen kan je op zeer veel verschillende manieren maken.
Ik werk inmiddels veel uit de losse hand. Maar als beginner lukte mij dit niet.
Dus ik geef je één van de mogelijke werkwijzen die mij zelf heel veel heeft geholpen en inzicht heeft gegeven in hoe bepaalde vormen zich vertalen in een patroon voor op EVA foam.

Ik ben zelf erg groot fan van dingen met mijn handen modelleren.

Denk hierbij aan klei, maar ook aan het kerven van objecten uit zachte schuimblokken.
Met schuimblokken bedoel ik XPS isolatieschuim. Dit is een zacht maar niet buigbaar
schuim in platen van minstens 2 cm dik.
Het is te vergelijken met piepschuim in gewicht. Het geeft echter veel minder rotzooi als je erin snijdt en het opschuurt.

TIP: Als je goed ben in digitaal 3d modelleren en over een 3d printer beschikt kan je de methode die ik ga uitleggen ook gebruiken!

Dit is precies wat we gaan doen; modelleren! We gaan zonder te kijken naar jouw lichaam, een miniatuur model maken van een deel van je character.

Bijvoorbeeld de benen, armen, borstkas etc.
Gooi het gemaakte schema dus even in de hoek en pak je XPS foam of klei. Wat je vervolgens doet is een miniatuur model kerven of kleien waarvan jij zo dadelijk patronen af gaat halen. Dit ziet er ongeveer uit als in deze voorbeelden.

Deze afbeeldingen lopen enigszins op de zaken vooruit. Maar dat is de volgende stap.
Je beplakt deze gehele vorm met schilderstape.
Als jij een model ge-3dprint hebt, dan kun je deze ook beplakken.


Up next gaan we dit tape omhulsel met een stift of pen opdelen in aparte onderdelen zoals in de afbeeldingen. Meestal is dit op de harde lijnen van de vorm, bijvoorbeeld een scherpe hoek of een bestaande lichaams opdeling zoals een knie of heup. 

Deze lijnen is ook waarop je het miniatuur patroon in opdeelt en verwijdert. 
Met een mesje kan je alles makkelijk verdelen. Maak je overigens geen zorgen om je miniatuur model, deze is niet meer nodig nadat je het patroon in elkaar heb gezet. 
Hou het er voor de zekerheid bij als je het patroon in elkaar gaat zetten dus! 
 Plak de kleine schilderstape patronen op en papier en scan deze in naar je PC.
 
Je kan ook een foto van bovenaf maken als je geen scanner hebt!

Je kan deze patronen netjes overtrekken in je PC. Dit kan zelfs met Paint en je hebt er dus geen bijzondere software voor nodig. Het hoeft overigens niet, maar ik vind het meestal
fijner uitvergroten en ziet er netter uit.
Wat je nu kan doen is de patronen op de juiste grootte weer uitprinten!
Je kan een afbeelding met meerdere programma’s groter en kleiner maken. Helaas heb ik zelfs nog geen goede zekere methode gevonden om je patronen gelijk op de goede schaal
uit te printen. Dit vergt dus veel proberen en veel printen.

TIP: je kan het papier patroon met schilders tape een beetje in elkaar zetten, en zodanig checken
met je full body schema of deze voldoet aan de grootte van je project!
Als je de juiste grootte gevonden heb voor het patroon kan je deze overnemen op je
EVA foam en zodanig verder in elkaar zetten.

Je hebt nu dus een digitaal patroon opgeslagen. Mocht je deze in de toekomst nog een keer nodig hebben is dat dus super handig!
Dit is één van de vele manieren om patronen te maken. Ik vond deze manier zo makkelijk toepasbaar op de larger than life cosplay’s dat dit degene is die ik het voornaamst gebruik.

Tot slot

Graag wil ik afsluiten met een paar tips over EVA foam zelf in verband met dit onderwerp.
Er bestaan namelijk verschillende diktes en dichtheden. Welke kan je nou het beste gebruiken voor de grote larger than life cosplays?

Daar is geen direct antwoord op. Maar wel ik wat inzichtelijk heden om de keuze makkelijker voor je te maken.
Deze cosplays worden namelijk zo groot en zwaar dat ze veel stevigheid vragen van de constructie. Nou is zogenaamde ‘High Density’ (HD) foam zodanig stug dat het zichzelf perfect leent voor dit soort projecten. Je moet wel hele grote dingen maken wil je pas

denken aan PVC skeletconstructies! Het is dus vaak niet eens nodig met HD Foam.

De dikte van je foam hangt puur af van hoe groot en ‘dik’ je character is. 10 mm foam is vaak de go to met larger than life cosplaying. Maar het gebruik van 5 mm voorkomt dat bepaalde harnas onderdelen niet te dik en stug eruit zullen zien. Voornamelijk als vrouw zijnde met stevige bovenbenen wil je geen 10 mm overheen dragen. Dan is 5 mm vaak beter geschikt.



Een vuistregel voor mezelf is dat ik meestal de helm, bovenarmen en borstplaat uit 10 mm haal, en al het overige armor uit 5 mm. Dit is om te compenseren voor mijn kleine hoofd, schouders, en bovenarmen ten opzichte van mijn bredere buik, heupen, en bovenbenen.

Hierbij mijn voornaamste tips en tricks met het beginnen van het maken dergelijke grote cosplays dat ze groter worden dan jijzelf! Er zijn zoals eerder genoemd vele andere manieren om zulke projecten te tackelen. Dus kijk vooral rond naar hoe anderen hun grote harnassen en monster suits gemaakt hebben. Probeer alles uit en kijk wat het beste werkt voor jou!

Blog en kostuums op de foto’s zijn gemaakt door Alex Veens
aka “Roar and Clank” Cosplay.

Heel veel craft en cosplay plezier! Mocht je na aanleiding van deze blog nog vragen hebben over (cosplay)materialen die hierboven benoemd staan, loop dan de winkel even binnen of stuur een mailtje naar cosplay@foamtastisch.nl en we zullen je verder op weg helpen.

Deel dit bericht op:

Uitgelichte berichten

Laat een berichtje achter:


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Related Posts